Вести

Михајловић: Србија више не може да плаћа директоре склоне корупцији

Србија више не може да трпи и плаћа директоре склоне корупцији или појединце који су једва позавршавали школе на неким истуреним одељењима, како је то рађено претходне деценије, заузимајући места вреднијима и стручнијима од себе, поручила је министарка енергетике и потпредседница СНС Зорана Михајловић говорећи у интервјуу "Дневнику" о новој влади, њеном програму и круцијалним захватима које ће предузети у наредном периоду. Саговорница нашег листа поручује и да у овој земљи мера квалитета кадрова више не може – и неће бити – колико ко може да украде и да се "утали".

Шта је, по вама, најзначајнији елемент програма лидера СНС Александра Вучића као будућег мандатара, који сте и ви подржали на седници Председништва странке?

– Будућа влада биће јасно опредељена да уведе ред у јавни сектор и да рад одвоји од нерада. Ако морамо да толеришемо објективне проблеме који су присутни већ низ година, попут лоше инфраструктуре, не постоји ниједан разлог да толеришемо расипање, нерад и јавашлук. То се пре свега односи на јавна предузећа, која више неће бити заклон за неспособне кадрове доведене по партијском “кључу”, већ ће морати да држави доносе профит, и то по јасно утврђеним квотама. Прошло је време вечитих директора који ником не морају да одговарају за своје резултате. Нама је циљ да предузећа буду успешна, а водиће их они који могу да направе најбољи резултат. Генерално, јавни сектор ће морати да буде много штедљивији, док ћемо, с друге стране, подстицати запошљавање у приватном сектору. Део тих мера биће и побољшање пословног амбијента, који је досад био кочница за долазак инвеститора, усвајањем сета кључних реформских закона, који нас очекује до лета. Морамо радити много више, одговорније и одлучније, како бисмо спровели план који је будући премијер представио, али нема другог пута ако желимо да се у Србији живи боље.

Јесте ли за улазак социјалиста у Владу, о чему предстоји расправа на ГО СНС, и какав је ваш став према НДС Бориса Тадића?

– Сматрам да је важно да влада буде ефикасна и вредна, и да се програм који мандатар буде предложио у парламенту реализује зацртаном динамиком. Они који се нађу на функцијама министара, њихових помоћника или државних секретара морају бити свесни своје одговорности према грађанима. Да не говоримо о директорима јавних предузећа који су у Србији и даље врло заштићени, са чиме се никако не слажем. Деценијама је учвршћивано уверење да је количина новца коју је неко у стању да украде или се са неким “утали“, мера његовог квалитета. То је образац који морамо да мењамо и да, између осталог, личним примером успоставимо нова мерила вредности, у којима ће се ценити знање, стручност и одговорност, без обзира на партијску припадност.

Иако вам није до сада име поменуто међу потенцијалним новим министрима, вероватно нема у Србији особе која вас не види поново на челу ресора енергетике. С правом?

– У енергетици сам већ око две деценије, радећи на универзитету и у реалном сектору, и то јесте област у којој могу да дам највећи допринос. Задовољна сам што могу да кажем да српска енергетика први пут у доношењу законских прописа не касни за Европом, као и да смо успоставили јасне критеријуме за пословање у овом сектору. Поносна сам што смо дефинисали план приоритета улагања у енергетици, али ми је веома жао што није било политичког слуха за реформисање “Србијагаса” и то је посао који нас чека и који треба што пре да почнемо.

Ко ће с формирањем нове владе преузети вођење "Србијагаса", страначка личност или ће на чело и тог, али и других јавних предузећа, доћи нестраначки експерти?

– Не слажем се са мишљењем да свако ко је члан странке самим тим лош и нестручан. Закон о јавним предузећима нас обавезује да се директори бирају јавним конкурсима и да свако ко преузме руковођење јавним предузећем мора претходно замрзнути своју страначку фукцију, ако је члан неке странке. Поред тога, мислим да није довољно да имамо конкурс само са генералног директора, треба расписивати конкурсе и за остале директоре унутар јавних предузећа. Постојеће пословодство “Србијагаса” је великим делом одговорно за стање у коме се ово јавно предузеће налази и тешко да може бити део решења.

Постоји ли план и неко решење за снабдевање гасом уколико сукоб Москве и Кијева ескалира и Украјинци дефинитивно заврну славине за проток руског гаса?

– Олакшавајућа околност за нас је да имамо подземно складиште гаса у Банатском Двору, као и чињеница да је грејна сезона при крају. Међутим, не смемо заборавити да Србија није богата ни гасом ни нафтом и да гас још увек добијамо само из правца Мађарске. Због тога и учествујемо у изградњи гасовода “Јужни ток”, као и гасовода Ниш-Димитровград, да бисмо диверзификовали правце снабдевања гасом и обезбедили сигурност и стабилност испорука овог енергента. Доношењем новог Закона о робним резервама кренули смо са формирањем стратешких резерви нафте и гаса, а у прилог сигурнијем снабдевању иде и отварање унутрашњег тржишта гаса. У овом тренутку је тешко проценити у ком правцу ће ићи украјинска криза, али то није разлог да се не бавимо пословима који зависе само од нас, а тичу се почетка реформисања „Србијагаса“.

Александар Вучић је жестоко критиковао и понашање руководства појединих огранака ЕПС најављући корпоративизацију и централизацију. Шта то конкретно носи?

”Електропривреда Србије” је сложен систем, који може и мора да послује знатно ефикасније. ЕПС-а ће врло брзо бити трансформисан у акционарско друштво, у коме ће држава бити једини акционар. Поред рационализације трошкова пословања, о којој до сада није довољно вођено рачуна, мораће се јасније дефинисати приоритети. Новоформирани надзорни одбор ЕПС-а је једнако значајан као и генерални директор и рекла бих да се за сада успешно бори против свих отпора променама који постоје у овом предузећу. Такође, ЕПС ће као и друга јавна предузећа добити утврђену квоту, којом ће бити одређен износ профита које ће то предузеће бити дужно да уплати држави. Већ је постала традиција да се директори јавних предузећа пре него што дођу на функцију залажу за штедњу и рационализацију, а да се, када седну у директорску столицу, утопе у систем нерада и прекомерног трошења и изгубе жељу да такав систем мењају. Једино што желе је да буду господари у свом „феуду”, али држава то више неће толерисати.

Како коментаришете изјаву посланика немачке владајуће ЦДУ Петера Бајера да први пут постоји шанса да се приступи дуго разматраној измени Устава Србије, што би подразумевало измену преамбуле о Косову, а што би, по њему, олакшало процес приступања државе ЕУ?

– Устав Србије не чини само преамбула, има много других ставки које је потребно мењати да бисмо боље уредили државу. Подсетићу вас на то да се СНС, рецимо, још у претходној изборној кампањи залагала за смањење броја посланика у парламенту. Одређене промене ће вероватно диктирати и процес преговора за приступање Србије Европској унији, као што је то недавно био случај са Хрватском и Црном Гором које су током тог процеса мењале своје највише правне акте.

Очекују ли се заиста зарад оздрављења економије тако болни резови с предстојећим реформама да Вучић помиње и социјални бунт, и да ли то значи да ће терет опет заобићи најбогатије?

– Време је да истини погледамо у очи. Ако нека фирма у државном власништву не ради деценију и више, и за то време непрекидно тоне у још већу дубиозу не исплаћујући плате радницима нити обавезе држави, време је да се то отворено каже и да видимо шта даље да радимо. За овакву ситуацију сигурно није крива Српска напредна странка, а радници тих предузећа најбоље знају колико је претходних влада те проблеме гурало под тепих. Наравно, међу те 153 фирме има доста предузећа која имају тржишни потенцијал, очувану кадровску и технолошку базу. Учинићемо све да таквим фирмама помогнемо да стану на ноге и борићемо се за свако радно место у тим фирмама.